Rabu, 12 Februari 2014

Do It Yourself: Scrub Gula Perang & Madu

Sejak jadi wife & fulltime student ni, daku banyak buat produk kecantikan berasaskan bahan-bahan dapur. (cewahhh.. produk kemain..)  Sebabnya untuk nak save $$$ lah.  Antara yang daku baru cuba buat ialah penyegar (toner) dan jugak lulur (scrub). Hari ni kita cerita macam mana nak buat lulur dulu ohkay.. #bigsmile Daku dapat resepi untuk lulur ni dari satu magazine omputih (tak ingat dah nama majalah tu). Bahan-bahannya daku ingat pulak sebab semua tu memang sentiasa ada kat dapur rumah ibundaku ini.. Ok jom mula!

Bahan yang diperlukan:
Gula Perang (Brown Sugar)
Madu Lebah (kalau boleh madu asli, organic)
Apple Cider Vinegar atau dlm BM nya cuka epal (daku guna jenama BRAGG. Apa-apa brand pun boleh..)

Biasanya daku main agak-agak je untuk sukatan bahan-bahan ni, cuma daku lebihkan brown sugar supaya campuran tu tak berair. Cara nak buat nya senang je. Campurkan kesemua bahan ni. Dah siap! (Huyai! Copek boto!)

Scrub yang dah siap. :)

Cara menggunakannya pulak.. Hmm itu rasanya tak payah ajar lah eh. Pepandai korang lah. #evillaugh

Daku guna homemade scrub ni untuk kaki dan juga badan. Kenkadang daku guna jugak untuk bibir. Macam scrub yang lain jugak,  jangan lupa sapukan losyen pada area yang telah dilulur untuk melembapkan kembali kulit kita (at least daku buat macam tu lah. Hehe!). Kat muka daku tak berapa berani nak scrub guna homemade scrub ni, sebab teksturnya yang agak kasar. (Takut terlebih sental kat muka, hancus muka akak dikkk..)

Selamat mencubaaa!! :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan